Tervehdys hyvät lukijamme!
Wienin reissu on nyt taputeltu ja olemme jälleen yhtä kokemusta rikkaampia. Aloitetaan matkamme läpikäynti siitä kun astuimme ulos lentokoneesta Wienin lentokentällä. Wienin lentokentän esteettömät ratkaisut yllättivät positiivisesti. Päällisin puolin lentokentän ratkaisut näyttivät hyvin toimivilta ja onnistuineilta, mutta huomioimme välittömästi myös useita epäkohtia. Esimerkiksi juna-asemalle vievä useita kymmeniä metrejä pitkällä rampilla ei ollut lainkaan lepotasanteita, mikä vaikeuttaa huomattavasti pyörätuoleilla kulkua aseman suunnasta tullessa.
![]() |
Heräteraita ja kontrastiraita ennen pitkää ramppia |
Olimme positiivisesti yllättyneitä ohjaavista raidoista sekä käytävän sivuilla sijainneista ohjaavista valoista. Tosin valot aiheuttivat lattian pintaan suurta heijastusta joka muun muassa heikkonäköiselle on erittäin häiritsevä tekijä.
Saavuttuamme juna-asemalle huomasimme että opastetaulut sekä kuulutukset olivat pääasiassa vain saksaksi. Matkustimme junalla lentokentältä Wienin keskustaan. Seuraavaksi huomasimme, että olemme pysähdyksissä olevassa junassa keskellä Itävaltalaista peltoa, mutta onnistuimme kuin onnistuimmekin pääsemään perille Wienin päärautatieasemalle Hauptbahnhofille. Seuraavat askelmerkkimme johtivat pimeille Wienin kaduille hotellia etsiessämme. Yritimme etsiä suunnan jossa meidän hotellimme sijaitsi, mutta kyseinen toiminta vei voimat siinä määrin että jouduimme suuntaamaan lähimpään McDonalds ravintolaan pohtimaan seuraavia askelmerkkejä.
Vatsojen täytyttyä jatkoimme matkaa kohti Favoritenin pahamaineisia katuja jossa hotellimme sijaitsi. Matkan varrella havaitsimme monia samanlaisia esteettömyysratkaisuja, kuin Suomessakin.
![]() | |
Törmäsimme myös uusiin tuttavuuksiin |
Herätessämme itävaltalaisten lintujen viserrykseen, lähdimme tutkimaan lähimaastoa. Iltapäivällä suuntasimme Hauptbahnhofille jossa ensimmäinen koulutehtävämme jo odotti meitä. Saimme tehtäväksemme tutkiskella rautatieasemaa. Erityisesti kiinnitimme huomiota aseman esteettömiin ratkaisuihin.
Lippuautomaatteja kuten myös vessan lavuaareja löytyi kahdelta eri korkeudelta joka palvelee eri käyttäjäryhmiä.
Seuraavissa kuvissa esteettömyysratkaisuja päärautatieasemalta ja sen läheisyydestä.
![]() | |
Pistekirjoituksella varustettu hissi |
![]() |
Liukuportaiden kulkusuunta ilmoitettu värikoodein |
![]() |
Suojatien ylitystä ohjaava laite |
![]() |
Ohjaava raita kulkee koko suojatien yli |
![]() | ||||||||||||
Varoitusraita pyöräkaistan ja jalkakäytävän välissä |
Kiinnitimme huomiota suojateiden pitkiin ylitysmatkoihin, sekä erittäin nopeasti vaihtuviin jalankulkuvaloihin. Suojateitä ylittäessä terve nuori mieskin sai ottaa ripeitä askelia jotta ehtisi tien yli. Positiivinen seikka suojateissä, sekä pyöräkaistoissa olivat niiden kontrastivärit, jotka erottuivat hyvin. Mielestämme myös Suomen liikenne kaipaisi lisää värejä piristämään ja parantamaan havainnointia!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti