torstai 13. huhtikuuta 2017

Työmaa-aikaiset liikennejärjestelyt

 WIEN


Työmaa-aikaiset liikennejärjestelyt olivat Wienissä melko samankaltaiset kuin Suomessa. Alueet joissa työtä tehtiin olivat hyvin eristettyjä ja turvallisia. Työmaa-aidat olivat varustettu varoituskyltein, mutta esimerkiksi huomiovärejä olisi voinut niissä käyttää meidän mielestämme. Tässä muutama esimerkkikuva Wienistä.





 Varoituskyltit työmaa-aidassa.





 Varoituskylttejä oli niukasti, ainoastaan työmaan toisessa päädyssä.




Työmaa-aita on varustettu mainoksilla, joka tekee siitä helpommin havaittavan. Kuva on otettu Stephansdomin nurkilta.



 Stephansdomin kunnostustyömaa. Aitojen sisään ei päässyt vahingossakaan, joten tämäkin oli ratkaistu todella järkevästi.

 


 BRATISLAVA


Bratislavassa kävimme tiistaina 4 huhtikuuta 2017 ja siellä huomasimme, että työmaa-aikaiset liikennejärjestelyt olivat myös hyvällä tasolla. Erityisesti pidemme asiasta, että työmaa-aikasten telineiden alikulku oli suojattu sateelta pressulla. Negatiivisena puolena pidimme, että alikulku oli epäselkeä ja esimerkiksi heikkonäköinen tai lapsi voisi pahimmassa tapauksessa lyödä päänsä telinetolppaan. Tässä kuvia Bratislavan työmaa-aikaisista järjestelyistä.



 


Tolppiin oli hyvin yritetty laittaa huomionauhaa, mutta sitä oli heikosti ja mahdolliset pehmusteet puuttuivat kokonaan tolpista.




 Pressu suojaa mahdolliselta vedeltä ja sateelta.






 BACK TO THE WIEN


Wienissä löysimme erikoisesti toteutetut rakennustelineet. Tämä oli tehty puusta, myötäillen rakennuksen kaarevaa ulkomuotoa ja tien reunaa. Hyvää erityisesti tässä olivat valot, jotka voit nähdä seuraavissa kuvissa. Kiipeily oli estetty erikoisesti piikkilangalla, toisin kuin mitä Suomessa näkisi. Mielestämme tälläinen rakennustelineratkaisu on toimiva, mutta ei välttämättä kovin kestävä ratkaisu.


 

  

 



 Työmaan ohittaminen oli kevyelle liikenteelle sujuvaa.


 




Näistä kuvista huomaat mielestämme erikoiset piikkilangat.






Wienissä raiteiden kunnossapito kyseisellä työmaalla tapahtui yöaikaan, eikä työmaa ollut eristetty muusta liikenteestä mitenkään. Suomessa tuskin pystyisi tekemään kunnossapitoa ilman työmaan eristämistä ainakin jollain tavalla. Raitiovaunut kulkivat ilman suurempaa pysähdystä, vaikka huoltotöitä tehtiin.





Huono kuva hyvästä huonosta esimerkistä, kaveri on mutaman sentin päässä ohikulkevasta raitiovaunusta. Ilmeisesti kaverin idea oli seistä kipinäsuihkun tiellä.





Siitoksia ja nakumiin =D

Lehtinen
Tarvainen
Kilpinen
Vataja
INLIP16A6

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti