torstai 13. huhtikuuta 2017

Ratikkarallia Bratislavassa

Bratislavassa on yhdeksän raitiovaunulinjaa jotka on merkitty linjakarttaan eri värein. Kaupungin kalusto koostuu, Wienin tapaan, niin uusista matalalattiaratikoista, kuin myös vanhoista, korkelattiaisista yksilöistä.

Vanha raitiovaunu

Uusi kalusto on Škoda-konsernin valmistamaa ja siinä on havaittavissa yhtäläisyyksiä  Suomen uuden Arctic-mallin raitiovaunukaluston kanssa. Tällä reissulla matkustin vain uudella kalustolla ja sillä oli miellyttävää matkustaa. Ratikka on ilmastoitu ja kuulutukset tulivat jokaisella pysäkillä niin slovaakiksi kuin myös englanniksi. Lisäksi näyttötauluissa luki seuraavaksi tulevan pysäkin nimi sekä muutama seuraava. Bratislavan uuteen raitiovaunuun voi tutustua tarkemmin tässä videossa.
Uusi raitiovaunu tulossa Starý most-sillalta
Yllä olevassa kuvassa on raitiovaunu lipumassa sillalta alas. Starý most (vanha silta) on muutama vuosi sitten peruskorjattu silta, joka korjauksen yhteydessä muutettiin vain joukkoliikenteen ja jalankulkijoiden käyttöön. Suomessa vastaavan kaltaista joukkoliikennesiltaa puuhataan Helsinkiin Kruunusillat-nimisenä hankeena.


Bratislavan erikoisuus on raitiotieverkoston tuplaraiteisuus. Oppaamme Slovakian teknillisestä yliopistosta kertoi, että tuplaraiteet on EU-rahalla rakennettu. Täysin uuteen rataan ei olisi EU-rahaa herunut, mutta kun tehtiin jotain jännää, niin saatiinkin rahoitus. Raideleveys on nykyään leveämpi kuin ennen.

Pysäkkejä oli monen tasoisia, mutta yhteistä niille oli selkeät opasteet. Pysäkeillä oli myös lippuautomaatit ja usealla pysäkillä myös pieni pysäkkikatos.
Uudet ja uudistetut pysäkit olivat oikeinkin nykyaikaisia reaaliaikasine aikataulunäyttöineen ja erikoisin kumi-kanttikivin. Raitiovaunuissa on paikantimet jotka keskustelevat pysäkkitaulujen kanssa ja näin on saatu rakennettua reaaliaikainen aikataulunäyttö. Kanttikiven ulommaisin reuna on irrotettavaa kumilevyä. Näin ollen mahdollisesti raitiovaunukaluston leventyessä tarvitsee vain poistaa kumilevy ja saadaan leveämpikin ratikka mahtumaan pysäkille.

Mustan pystyviivan vasemmalla puolella irrotettava kumi, oikella normaali kanttikivi
Vasemmalla olevassa kuvassa on vanhempi pysäkkitaulu. Siinä on ilmastu pysäkin nimi, Nám SNP. Selkeä ja ymmärrettävä kuva kertoo, mikä liikennemuoto siinä pysähtyy ja numerot, mitkä linjat siinä pysähtyvät. Tälläkään pysäkillä ei saa tupakoida. Tämä kyseinen pysäkki on Námestie-aukiolla joka on nimetty Slovakian kansannousun 1944 mukaan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti